Ivanu Desnicu sam prvi put upoznala na izložbi njenog nakita u galeriji Jugoexport. Njen izgled i manir su odmah ostavili snažan utisak na mene – impozantne visine i stasa, duge ravne kose podeljene po sredini, stroge crne odeće i ispitivačkog pogleda, preciznih pitanja i još preciznijih odgovora – Ivana se od prvog minuta razgovora dojmi kao vrhunski profesionalac koji svemu, pa i dizajnu, pristupa detaljno, analitički i sa punom pažnjom.
Ivana je diplomirala na Fakultetu primenjenih umetnosti u Beogradu, odsek Savremeno odevanje, a od 2013. godine prati program doktorskih studija iz iste oblasti, kroz koji se bavi istraživanjem starih zanata i njihovom primenom u izradi ukrasnih predmeta od kože. Njena obimna kolekcija je rezultat konstantnog rada, usavršavanja procesa i kvaliteta u svakom detalju, i strogog kako zanatskog, tako i poslovnog pristupa. Ivana većinu svog vremena provodi u svojoj radionici u Apatinu gde se i od najmanjih delića kože, koji su uvezeni iz Italije kao višak u proizvodnji, i čija bi sudbina obično bila da završe u otpadu, prave komadi nakita koji oduzimaju dah, i izdvajaju se iz mase ne samo formom, bojama i autentičnošću dizajna, već i time što ponosno nose činjenicu da su poslednja, naknadno dodata karika u lancu procesa upotrebe kože.
Fantastična je činjenica da planeta Zemlja nema otpad i da je najsavršeniji sistem za reciklažu. Otpad smo stvorili mi, ljudi, i iz godine u godinu ga uvećavamo i rasipamo resurse koji su ograničeni. Većina kože koja se upotrebljava za izradu nameštaja, modnih i odevnih predmeta dolazi iz lanca čija je početna karika ishrana. Treća karika, ono što preostane, je na žalost u većini slučajeva otpad. Ivana Desnica svojim radom daje svoj mali doprinos da to promeni.
G&K: Ivana, tvoj pristup dizajnu i izradi nakita bazira se na takozvanom “održivom dizajnu” i 3R konceptu. Reci nam malo više o ovom pristupu, i kako on utiče na tvoj rad.
ID: Održivi dizajn (u okviru kog je i eko-dizajn) je vrlo važan u razvijenim zemljama, a ja pokušavam da ga prenesem i ovde. Upotrebljavam male komade visokokvalitetne kože koji ostaju kao višak u procesu masovne proizvodnje i na taj način dajem svoj mali doprinos sprečavanju zagađenja planete, kao i daljeg ubijanja životinja. 3R (reciklaža, reupotreba i redizajn) pristup je osnova mog dizajna i prisutan je dugi niz godina u svim mojim projektima. Mislim da od ovog sveta može da se napravi bolje mesto za život, makar to pokušavali i malim koracima, pod devizom “Misli globalno, deluj lokalno…”
G&K: Kroz program doktorskih studija istražuješ stare zanate i njihovu primenu u izradi predmeta od kože. Takođe, sve tvoje kolekcije se isključivo rade od kože. Kako te je tvoj razvojni put doveo baš do ovog materijala, i koje su to njegove specifičnosti koje utiču na tvoj dizajn?
ID: Intrigantno mi je samo to nastojanje da od kože napravim komad nakita koji će da, svojom elegantnom formom, izgleda kao nakit od plemenitog metala… Ceo proces je izuzetno komplikovan (počev od pripreme kože, njene obrade i samog pravljenja nakita) i kao takav predstavlja veliki izazov. Odabarala sam baš kožu i stare zanatske tehnike jer se oba pojma vezuju za prošlost. Ja želim da ih sačuvam i osavremenim.
G&K: U tvom opusu postoje dve kolekcije, “Birds” i “Tondo”. Koje su ključne razlike u pristupu i izradi, i sa kojom se više zabavljaš u procesu dizajna?
ID: “Tondo” je bazična, vizuelno čistija linija čija se estetika zasniva na geometriji kruga, dok je “Birds” linija luksuznog tipa slobodnije i slojevite forme, što uslovljava znatno komplikovaniji proces izrade. Obe su za mene podjednako uzbudljive, jer predstavljaju dva različita polja za igru kojima pristupam na drugačiji način. U obe kolekcije se koriste isključivo materijali visokog kvaliteta.
G&K: Koliko je koža zahtevna kao materijal u ovoj specifičnoj nameni, i koji deo procesa izrade tvog nakita zahteva najviše vremena i pažnje?
ID: Koža je izuzetno zahtevna kao materijal i ceo proces izrade mora biti precizan da bi se dobio visoko kvalitetan proizvod. U pitanju je dug i složen proces koji uslovljava da svaka faza u radu bude tehnički pravilno realizovana, jer je preduslov za nastanak sledeće faze. Završna obrada je naravno “najpipaviji” deo koji se stoprocentno obavlja ručno i kao takav iziskuje mnogo veštine, pažnje i vremena.
G&K: ID nakit je ne samo privlačnog izgleda, već i visokog kvaliteta, čemu svedoči i veliki broj kupaca na GROM & KAKAO koji se konstantno vraćaju po još ID komada. Naravno, pravilno čuvanje i održavanje je ipak ključna za dugovečnost kože. Koji su tvoji saveti za “negu” ID nakita?
ID: Dovoljno je da se nakit čuva u originalnom pakovanju koje je prilagođeno samom proizvodu, kako bi se smanjila mogućnost oštećenja. Što se tiče čišćenja nakita od kože, potrebni su vam samo jedna vlažna krpica (poželjno od mikrofibera) i meka četka. Posebno je važno da se kozmetička sredstva ne nanose direkno na nakit i regiju gde se nakit nosi. Takođe, trebalo bi izbegavati vodu. Dakle, određena doza opreza, da biste mogli da uživate u svom nakitu dugi niz godina.
G&K: Krenulo je leto, i svi se vrlo radujemo novim komadima koji će se uskoro pojaviti na GROM & KAKAO. Da li možeš da nam otkriješ šta je u planu za jesen, i u kom će se pravcu dalje razvijati i menjati ID Design?
ID: U planu su brojni editorijali i saradnje, spremaju se nova iznenađenja u okviru obe linije ( “Tondo” i “Birds”), proširenje asortimana, kao i prezentacija mog doktorskog projekta.