Vekovima unazad, jedna od najbitnijih veza u životu žene je ona sa donjim vešom. Još u srednjevekovnoj Kini žene na carskom dvoru su nosile svileni veš ispod svojih krutih, bezobličnih odora, nešto kasnije Evropljanke su počele da ga koriste i u cilju isticanja atributa i modifikovanja prirodnog oblika tela, što je trend koji se nastavlja i danas, i pored emancipacije i povećane uloge žene u svetu van domena porodice i reprodukcije. Savremeni materijali su korsete pretvorili u Wonderbra i Spanx, veliki brendovi poput Victoria’s Secret i Agent Provocateur su preveli donji veš u mainstream popularizujući ga kao instrument eroticizma, ali zajednički činilac svemu gore navedenom je da je donji veš uvek bio žensko tajno oružje samopouzdanja, bez obzira da li je njegova funkcija usmerena ka spolja ili ka unutra.
Damsel in Distress je marka donjeg veša i kupaćih kostima iza koga stoji dizajnerka Olga Marković.
Sa obrazovanjem dizajnera kostima, profesionalnim iskustvom na filmu, pozorištu i u industriji donjeg veša, Olga je stvorila Damsel in Distress kako bi izrazila sopstvenu viziju tradicionalnih ideja seksualnosti. Svaki komad koji izađe iz Olgine radionice pre svega mora biti ženstven i predstavljati kombinaciju tradicionalnog i modernog, bilo da je reč o poimanju seksualnosti, ili igranju materijalima i oblicima prilikom kreiranja.
Damsel in Distress je stvoren za samosvesnu ženu koja neguje i ističe svoju prirodnu lepotu i koja zna da ženstvenost i erotičnost dolaze pre svega iz njenog sopstvenog odnosa prema svom telu, jer žena je najlepša kad voli samu sebe i kad je voljena…
G&K: Olga, pre nego je stvoren Damsel in Distress, bila si dizajner za jedan poznati domaći brend donjeg veša. Koji te je put naveo u svet dizajna donjeg veša, i kako si se odlučila da se osamostališ i kreiraš svoju nišu?
OM: Ideja sopstvenog brenda nije bila ideja koja je poput “deus ex machina” zablistala odjednom i rešila sve. Ta ideja se dugo kalila i čeličila, a najviše u muci besciljnog rada uvek za nekog drugog i želji da se ima nešto svoje, da jednom i za svagda niko i ništa ne stoji na putu tvojoj ideji i kreativnosti…
G&K: Koren tvoje inspiracije je u sopstvenoj pomešanoj viziji tradicionalnih ideja seksualnosti i moderne seksualne slobode…
OM: Svaki komad koji dizajniram mora pre svega biti ženstven i predstavljati, na izvestan način, igranje sa tradicionalnim i modernim. Nekada je to igranje sa tradicionalnim i modernim poimanjem seksualnosti, nekada sa tradicionalnim i modernim oblicima, a nekada sa materijalima. Za mene kao kreatora, ali i za mene kao ženu, nemoguće je opredeliti se samo za jedno, jer smatram da se žene i dan danas lome između ta dva.
G&K: Koje su funkcionalne odlike Damsel in Distress komada i koja filozofija stoji iza njih? Da li izgled mora da isključuje udobnost?
OM: Mišljenja sam da se ova dva nužno ne isključuju. Pitanje je samo koliko je žena spremna da se oseća opušteno u nekom ekskluzivnom komadu veša, a to je, bojim se, pitanje samosvesti. Damsel in Distress neće po cenu neugodnosti ulepštati izgled vašeg tela – mi ne prodajemo tu čaroliju. Mi ćemo “samo” dati izraz lepoti koju žena već nosi u sebi.
G&K: Da li Damsel in Distress ima određeni tip ženske figure kao uzor pri smišljanju kolekcije?
OM: Ne bih to mogla da kažem. Damsel in Distress kao uzor pri smišljanju kolekcije ima ženu, samosvesnu ženu sa vrlo jasnom slikom o sebi. To nije žena koja ima potrebu da svom izgledu nešto doda, već samo da naglasi svoju specifičnu lepotu i jedinstvenost. To je dama i mangup.
G&K: Zašto je veš bitan deo ženskog ormara?
OM: Veš u životu žene predstavlja i sublimira njen odnos prema samoj sebi, baš zbog toga što pripada sferi najintimnijeg. Garderoba koju oblačimo kada pokrivamo svoje telo, to je naša maska, to je ono kako želimo da nas drugi vide. Ono što oblačimo u trenucima kada se otkrivamo, to je ono kako se mi osećamo prema sebi u stvari. Uvid u fioku sa vešom jedne žene mogao bi mnogo toga da vam otkrije o njoj, a najpre da li voli samu sebe i da li je voljena. Žene su pravi feniksi i poznato mi je kako se iz prašine svakodnevnog života, u magično doba noći, uzdižu od Pepeljuge do Princeze.
G&K: Svaki Damsel in Distress komad se ručno izrađuje u tvojoj radionici. Kako izgleda proces od ideje do gotovog komada?
OM: Sve počinje od inspiracije. To nije jedna od onih inspiracija koje deluju kao umetnički manifest. Inspiracija je u mom slučaju kombinacija trenutnih razmišljanja i raspoloženja, ona se nastavlja u paletu boja, koju sakupljam iz iskustva svog svakodnevnog zivota. Tada se već polako iskristališe i odabir materijala, a onda lagano moju ideju preuzima i moja modelarka Ana, koja sa svojom pipavom pedantnošću i posvećenošću detalju gotovo neprimetno, zajedno sa mnom, moju ideju pretvara u Damsel in Distress.